Podsumowanie książkowe stycznia 2023.

 "Książka jest niczym ogród, który można włożyć do kieszeni"


Styczeń odszedł do lamusa, pierwszy miesiąc tego roku został zamknięty w siedmiu pozycjach literatury, gdzie przeważał gatunek obyczajowy. Tak wyszło, losowo, z przypadku, a może to znak? Każda z nich była polecaną przeze mnie powieścią, taką która zapełni czas, przeniesie w inny wymiar, zobrazuje inną rzeczywistość, daję wam szansę byście sami ocenili czy warto poświęcić choćby kartkę. 👌

Na początku pragnę was zapoznać z powieścią Remigiusza Mroza ; Świt, który nie nadejdzie ; Wydawnictwo: Czwarta Strona. Twórczości tego autora nikomu nie muszę przybliżać, sądzę że już małe dzieci wiedzą że widnieje i lansuje się autor na pierwszych stronach, cieszący się sławą, nazywany polskim królem kryminału.🙀 Nie będę się wypowiadać, przeczytałam tylko kilka powieści, więc cóż, trudno na tej podstawie wydać wyrok. Za to ta powieść była godna polecenia, szybka, warta akcja, brawura i to co zawsze kryje w sobie ten gatunek - śledztwo, dochodzenie, motyw i na końcu - wielkie brawa za odkrycie sprawcy.💥 Liczy się dobra zabawa, emocje i doza napięcia. 😇


Pierwsza powieść autorki Anny Sakowicz ; Skrawki przeszłości. Muślinowa saga 1928 - 1939 ; Wydawnictwo: Luna. Pełna pięknego stylu, osobistych wspomnień które pozwalają wrócić do minionych lat aby poznać rodzinę i ich losy, literatura obyczajowa ale tak ciekawa i magiczna że nie pozwoliła i na nudę i na to by przeciągać czytanie tej pięknej książki. Czekam z niecierpliwością na drugą część.😻




Alka Rogozińskiego przedstawiać nie muszę, wystarczy że ujrzę to zacne nazwisko i już mi wesoło, dla mnie to mistrz komedii kryminałów.😁 W powieści ; Przeklęta szkatułka. Gorset i szpada ; Wydawnictwa: Lekkie, przeniosłam się w daleko w tył w zupełnie inną epokę gdzie na salonach królowały piękne gorsety i wielka tajemnica, a w tym wszystko zainspirowana niesamowitym poczuciem humoru intryga. Ja osobiście bardzo się ubawiłam ( bo oto tu chodziło, aby wywołać czy to szyderczy uśmiech, czy ze śmiechu powalić na kolana ), dostając niesamowitych spazmów, czkawki, chwilowych wypieków i na prawdę autor ma tyle lat jak podaje Wikipedia? 😍



Zaskoczeniem wielkim okazała się powieść Agnieszki Lingas - Łoniewskiej, Wydawnictwo: Jak Book ; Gangsta paradise. Katan ; jest to co prawda druga część powieści o pięknych, silnych mężczyznach których charakteryzuje nie tylko intelekt, siła perswazji, upór, ciemna strona interesów, praca w dość nietypowym miejscu i miłość która wywraca do góry nogami wszystko co było uznane za porządek rzeczy. Szybka, groteskowa, ale taka wiecie, z pazurem, z pozoru pomyślałam że będę miała do czynienia z kolejną miłosną farsą, prostą historią pewnego romansu i jakże mile połaskotało mnie twierdzenie stare jak porzekadło: nie oceniaj książki po okładce.😊 Ten zawód był pozytywnym zaskoczeniem bo pomimo iż opowieść dwojga ludzi, niesie przesłanie które także wielokrotnie zostało powielone: dobro zawsze wygra ze złem. Nie ma innej opcji jak zanurzyć swą bezbronność w ramionach Katana. 💗
  


Mam nieodparte wrażenie że ta historia napisana przez Annę Todd ; After. Płomień pod moją skórą ; Wydawnictwa: Między słowami, potoczyła by się brawurowo, nonszalancko i z dozą tajemniczego zaciekawienia, bo w powieści mamy do czynienia z historią miłosną, jak najbardziej opartą na docieraniu się, poznaniu swoich mocnych i słabych stron, ale ja wpadłam do studni emocjonalnej huśtawki skąd nie było wyjścia awaryjnego, jakiegoś zamka, drzwi czy choćby mysiej dziurki by móc uciekać gdzie pieprz rośnie. 😐Tak, mam wrażenie że zawiodłam się bardzo, że podcięto mi skrzydła, bo przez chwilę jeszcze łudziłam się że to co czytam będzie miało jakieś zakończenie, choćby odrobinę nadziei że zakończy się pozytywnie.😌 Kłótnie i szarpanie moimi emocjami spowodowały że prezentowany związek posiadał wszystko co negatywne, podsycone napięciem, burzącym spokój i do tego rodzący niepokój, toksyczne relacje i wieź która niosła kłamstwa, pułapki, intrygi, zmęczyła mnie ta książka, mimo wszystko nie potrafiłam jej odłożyć na półkę. Posiada moc przyciągania, jakiś magnez który nie pozwala by o niej zapomnieć, a może oto właśnie chodzi w takich powieściach? wkurzają a jednocześnie uwielbiasz je.💋



Trzecia część ; After. Ocal mnie ; Anny Todd, Wydawnictwa: Między Słowami, to kolejne losy Tessy i jej chorego z zazdrości Hardina. Dałam tej powieści ostatnią szansę ale tak jak w powieści ; Opowieść podręcznej ; Margaret Atwood, poczułam dystopijność powieści, jej ciemną stronę, charakter i styl, przesłanie które niesie ta druga że czasem nawet nie jesteśmy świadome tego na jakim świecie żyjemy i z czym musimy sobie poradzić, sekty, wypaczenie, chore zasady, ambicja i lojalność, walka i do tego heroizm, tutaj podobne mam odczucia, najpierw nie rozumiem dlaczego ciągle brniemy w kółko, co takiego chce nam przekazać autorka, ale  z czasem już widzę światełko w tunelu, że toksyczny związek to uwięzienie ofiary choćby w złotej klatce, to przejęcie kontroli nad jej życiem, słowami, myślą, to manipulacja i co związane jest to chora wieź i posłuszeństwo, wypaczenie, ucieczka od społeczeństwa, wybaczanie, tłumaczenie, usprawiedliwianie, szansa. Wchodzisz w tę powieść mając wszelkie obrazy i podstawy by poczuć wszelką negatywną stronę tego związku, by umocnić się i utożsamić się z bohaterami. Wyszłam z tej opowieści ledwo żywa, ale jednak żyję. Polecam mimo wszystko. 😏




Ostatnią pozycją z gatunku literatury kryminalnej jest Marek Stelar ; Rykoszet ; Wydawnictwo: Filia. Pełna tajemnicy, zaskoczenia i zagadek, budzi strach, jednoczy siły, akcja która toczy się na dwóch płaszczyznach, wracasz płynnie do przeszłości by poznać małego Tadzika i jego losy które wpłynęły na jego życie, jakie były następstwa, kto stał w rzeczywistym wymiarze czasowym za podobnymi, bliźniaczymi zabójstwami, czy prokurator w raz z oficerem Komendy Wojewódzkiej Policji rozwikłają tę niecodzienną zagadkę?😐 Niesztampowa, niebanalna powieść która porywa od pierwszych stron, jest to początek cyklu który w krótce zaowocuje kolejną ciekawą częścią. Jeśli lubisz tajemnicę, thrillery i sensację, a także wątki które łączy jedno: dorwać bestię, zapraszam do lektury. 💪



Do zaczytania 💓





Komentarze