2023 rok. Podsumowanie, postanowienia.


Przychodzi mi do głowy taka dygresja: na cóż chcieć zmiany skoro oprócz tego co byśmy chcieli i sobie życzyli, nic nie robimy by osiągnąć cel, uważamy że samo przyjdzie lub ktoś za nas wykona całą pracę, nic bardziej mylnego. Przychodzi mi na myśl cytat: 

 Dlatego ja nie posiadam listy nowych postanowień, nie dlatego że nie posiadam celu, uważam że małymi krokami sama sobie wybrukuje własną ścieżkę którą podążę, w tym roku chciałabym pojechać na Międzynarodowe Targi Książki do Poznania, nie było mnie tam dwa lata i przyznam się szczerze że brakuje mi tych emocji, ludzi, stoisk wydawniczych, a przede wszystkim spotkań z autorami bo dla nich w sumie tam bywam. Jest niesamowita okazja poznać swojego literackiego faworyta, zadać kilka kiepskich pytań lub zapomnieć języka w gębie, co mnie wiele razy zatkało, jak prawi porzekadło: klapa mi opadła i nastała cisza. Foty za to są istotną miarą tego co było faktem tamtych zdarzeń, do czego zawsze można wrócić w chwilach psychicznego zwątpienia. A wierzcie lub nie takie spotkania bywają emocjonujące, to jak bomba kaloryczna, jak eklerka w postaci 3 razy XLLL i jak się tu nie cieszyć że czytasz tego lub jej powieści, że to przez nich zarywasz noce, tracisz wzrok, bujasz w obłokach i stajesz się sfrustrowana bo książka już się skończyła. Tak, autorzy są wszystkiemu winni, tego napięcia, akcji, przekazywanej wiedzy bo przecież nie od dziś wiadomo co książka robi ludziom. A skoro jesteśmy w strefie postanowień, i każdy takie posiada jak zmienić swoją dietę na zdrową, chociaż w strefie fantazji to ja Wam pragnę przybliżyć jaką moc posiada książka, powieść o różnych gatunkach: 

Czytanie uspokaja i spowalnia bicie serca. Wystarczy 6 minut czytania, żeby zredukować uczucie stresu aż o 60%! Co ciekawe, czytanie książek redukuje stres:

o 68% bardziej od słuchania muzyki,
o 300% bardziej od wyjścia na spacer
i aż o 600% bardziej od grania w gry komputerowe.

Co Wy na to? To że książki uczą, kształtują, rozwijają wyobraźnię i fantazję, wprawiają w inne odległe światy dzięki czemu poznajemy ludzi, ich kultury i tradycję, poznajemy smaki, zapachy a także otaczamy się przyrodą równie nieznaną jak galaktyka, to taki banalny dodatek, ale jakże istotny.

Skoro mam posiadać jakieś uzależnienie, niech stanę się prawowitym książkoholikiem, pożerającym książki na stojąco, jeśli wierzyć statystykom, powinno nic mnie nie boleć, powinnam rano wstawać rześka jak skowronek i cieszyć się życiem, tym drugim jak najbardziej, gorzej z pierwszym, ale nie od dziś wiadomo że jak nic Cię nie boli to znaczy że nie żyjesz, więc już niech rwie skoro musi, a wieku nie da się niestety oszukać. A statystyczny Polak w ciągu roku jeśli już czyta to góra jedna książka, w porywach do dwóch, wypożyczyłam w Powiatowej Bibliotece Publicznej w Turku w 2022 r. 249 powieści plus te moje prywatne 77 i o polecajkach wydawniczych, to się już nie wypowiadam, bo wyjdzie na to że ja nic nie robię tylko siedzę w książkach, taki wstyd. 🙈🙉🙊 Pasja czytania jest równoległa z moim życiem osobistym, na szczęście nie koliduje z bycia żoną, matką, pracownikiem, a wypracowana metoda daje mi szansę czytać te książki które kocham niemal je pochłaniając. Wszystkim Wam życzę posiadania hobby, zajęcia które sprawi Wam wielką radość, spełni Was i da Wam ogrom satysfakcji.

 Zresztą czy na prawdę o  liczby i statystyki chodzi, czy jesteśmy gorszymi czytelnikami jeśli przeczytamy jedną czy pół książki, komu i na co ta wiedza, lubimy się samobiczować, lub stawiać na piedestale wręczając sobie choćby medal z kartofla, jeśli lubisz te cyfry i sprawiają Ci radość, ok, jeśli pragniesz na tym polu poczuć wiatr rywalizacji, uważaj żeby Ci skrzydeł nie podcięli, nawet w świecie literatury znajdzie się osoba co zrobi wszystko by podciąć Ci skrzydła, a Twoje sukcesy literackie ( bookstagramerskie ), pomysły, dobre fluidy zakopać między literami, być ponad to, rób swoje i miej wydmuchane na czcze gadanie innych.  Idź własną drogą, wydeptuj własne ścieżki, rób to co kochasz, nigdy nie słuchaj co mówią inni, bo jedni będą Cię klepać po plecach dając sztuczną namiastkę wparcia, a drudzy będą pluć i wyśmiewać co w czasach socjal mediach nosi nazwę hejtu. Żyj dla siebie, a reszta świata niech czerpię z Ciebie radość, niech Twój optymizm się z Ciebie ulewa, bądź szczęśliwy w tym Nowym Roku, na każdy dzień i na święta. 

#dozaczytania



Komentarze